Etter at du har segmentert ut hvem du skal sende til og du har lagd en e-post som du mener har godt innhold, rett design og en sterk tittel, er neste steg å finne beste tidspunkt å sende e-posten din.
Hvilken dag i uken? Hvilken tid på dagen? Hvilken kombinasjon av dag og klokkeslett vil øke sjansene dine for å få folk til å åpne e-posten din og starte en dialog?
Beste tidspunkt å sende e-post har jeg søkt etter på nettet ved jevne mellomrom i flere år for å forsøke å bli mer klok. Dessverre finner man ofte veldig ulike erfaringer. Allikevel har jeg oppdaget at flere markedsførere har kommet frem til relativt like svar på spørsmålet mitt. Jeg vil derfor dele disse med dere og fortelle hvordan min erfaring med dager og tidspunkt har vært.
Tirsdag, onsdag og torsdag er dagene som går igjen blant markedsførere og markedsføringsselskaper rundt om i verden.
Flere mener rekkefølgen på best dager er:
1. Tirsdag.
2. Torsdag.
3. Onsdag.
Klokkeslett som er anbefalt av de samme er 06.00, 10.00, 14.00 og 20.00.
Flere mener rekkefølgen på best klokkeslett er:
1. 10.00.
2. 20.00
3. 14.00
4. 06.00.
Den kombinasjonen av dag og tidspunkt som jeg ser flest har best erfaring med er tirsdag klokken 10.00.
Jeg håper du fortsatt leser videre, siden tidspunktene over ikke er noe form for fasit. Joda, funnene over er svært interessante, men allikevel skal man ikke se på de som noe mer enn et utgangspunkt. For å finne ut de beste tidspunktene for å sende e-post til potensielle kunder og kunder, må du rett og slett teste ut en rekke dager og tidspunkt for å se hva som gir deg de beste resultatene. Ikke minst må du teste ut kombinasjoner av dager og tidspunkter.
Vi forsøkte å ta utgangspunkt i dagene og tidspunktene over. I forhold til dagene mener vi tirsdag og torsdag har fungert veldig bra for oss. I forhold til analytics, kan jeg ikke si at det skiller stor forskjell mellom de to dagene. Sånn sett har vi bestemt oss for at de to dagene er utvalgte dager for vår del.
Når det kommer til tidspunkt stiller det seg dog noe annerledes. Klokka 10.00 er et veldig godt tidspunkt å sende. Det gir bra åpning og dialog. Derimot opplever vi ikke at klokka 20.00 gir like bra effekt. Det er mindre åpning og mindre dialog. For å spinne litt videre på tidspunkt har vi også forsøkt klokka 12.00 og 14.00. For oss fungerer 12.00 bedre enn klokka 14.00.
Konklusjonen er at vi har best erfaring med å sende ut mellom 10.00 og 12.00 og da gjerne på en tirsdag eller torsdag.
Det er viktig å påpeke at vi ikke har enorme e-postlister som noen har. Når vi segmenterer våre lister så vil de gjerne inneholde mellom 20 og 100 kontakter i hver liste. Allikevel tror jeg det gir en grei pekepinn.
Mitt forslag til deg som ønsker å eksperimentere på dager og tidspunkter er å forsøke de forslagene over og se hvilke resultater det gir. Jeg er helt sikker på at man vil lande på en favorittdag og tidspunkt.
Har du lyst til å komme i gang med e-post markedsføring eller har du lyst til å sette i gang med en ny strategi? Legg igjen kontaktinfoen din, så prates vi 🙂