E-post med kun tekst eller e-post med design

I dette innlegget skal jeg forklare forskjellen mellom e-post med kun tekst og e-post med design. Det er ikke noe 100% fasit på hva som er best av e-post med kun tekst eller e-post med design, selv om mange nok vil ha en mening om det. Det viktigste er å tenker over hva som er formålet med e-posten du sender og hvem som er mottaker. Når du har dette klart for deg vil det være enklere å bestemme seg for hvordan du vil lage e-posten.

E-post med design

Det første du (antageligvis) tenker på når du hører ordet nyhetsbrev er nok e-post med mye bilder, farger og fancy tekst. Det er e-poster som kan minne om flyers. De fleste av oss får flere av disse hver eneste dag, både til glede og til forargelse 🙂

E-post med design blir laget i HTML/CSS, enten fra scratch med en tekst editor eller med en drag and drop e-post bygger. Sistnevnte er vanligst, siden ikke alle markedsførere kan HTML/CSS.

Når skal du bruke e-post med design?

Noen markedsførere mener at du skal kutte ut e-post med design fordi det ikke skiller seg ut i mengden. E-post med design oppleves ofte som støy og renspikket salg.

Det som er helt sikkert er at e-post med design er mest utbredt. Jeg kan også tildels være enig i at de kan oppleves som støy og renspikket salg når de kommer for ofte.
Allikevel er jeg ikke enig i at man skal kutte ut e-post med design. Før man eventuelt kutter ut, bør man tenke over hva formålet er og hvem som er målgruppen. Driver du en bedrift som selger tjenester eller produkter som er visuelle er det naturlig at man ønsker å vise frem det man tilbyr.

Et annet spørsmål man kan stille seg er hvordan fungerer e-post markedsføringen din pr. dags dato. Om dine kunder er happy med å motta nyhetsbrev med ditt design, hvorfor skal man da kutte det ut?

E-post med tekst

E-post med kun tekst kan forklares enkelt siden det er mer tradisjonell e-post du sender til kollegaer, familie, venner og kunder. Det er kun fri tekst og kanskje logoen din sammen med signaturen.

Når skal jeg bruke e-post med kun tekst?

Ønsker du å få en mer personlig dialog med hver enkelt kunde eller potensiell kunde, mener jeg det er mer effektivt å benytte seg av en e-post med kun tekst.

Det er utvilsomt at en e-post med kun tekst vil skille seg solid fra en e-post med et flyer design.

Er for eksempel målet ditt å skaffe et møte med en potensiell kunde eller partner, vil det naturlige valget være å sende en ren tekst e-post og ikke en fancy e-post med bilder, store fonter og knapper. Hele følelsen rundt denne e-posten blir personliggjort og øker sjansen for at mottaker svar deg.

Dette gjør LeadJabber

Vi i LeadJabber er tilhengere av å benytte oss av både e-post med kun tekst og e-post med design. Vi ønsker ikke å kun gå for et av alternativene siden begge alternativene kan være effektive på hver sine måte. I noen tilfeller smelter vi faktisk sammen e-post som har elementer av design, men mest fokus på teksten.

Når benytter vi ren tekst i våre e-poster

Vi benytter oss av ren tekst e-post når vi ønsker å gå i dialog med potensielle kunder. Resultatene, selv på kalde e-post, er mye bedre sett opp mot e-post med design.

I tillegg til e-postkampanjer, bruker vi en hel del marketing automation i vår kundedialog. Kundedialogen blir utvilsomt bedre med ren tekst skrevet med en personlig kontekst og tone.

Når benytter vi design i våre e-poster

Vi benytter oss av design i våre e-poster når vi skal vise kunder og potensielle kunder nye funksjoner og viktige oppdateringer. Her er ikke hovedmålet å få et svar på e-posten, men heller at de leser og kanskje klikker seg videre inn for å kikke på våre nyheter.

E-post med ren tekst eller med design?

Vi har lagt skille mellom bruk av e-post med kun tekst eller e-post med design til hva som er formålet med utsendingen. Kortversjonen er at ren tekst fungerer best når man ønsker å få i gang dialog, mens bruk av design fungerer fint når ikke dialog står som hovedprioritet.

Jeg anbefaler alle som driver med e-postmarkedsføring å tenke godt igjennom hva som er formålet og hvem som er målgruppen. I tillegg kan man også gjøre A/B test for å se hva som gir best resultater. Når du skal sende ut en kampanje, del listen i to. Send første liste en e-post med ditt e-post design, mens du sender andre liste en e-post med ren tekst. Dette kan gi en pekepinn på hva som fungerer best.

Har du lyst til å komme i gang med e-post markedsføring eller har du lyst til å sette i gang med en ny strategi? Legg igjen kontaktinfoen din, så prates vi.

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    LeadJabber gjør hele salgsteamet
    ditt mer effektivt. Slutt å ringe kaldt
    og haen-til-en-samtaler i stor skala.
    Privacy Policy
    © Copyright 2024 LeadJabber AS

    Få e-bok

    Vennligst legg igjen kontaktinformasjonen din nedenfor for å få tilsendt e-boken
    E-bok landingsside form

    Be om demo

    Vennligst legg igjen kontaktinformasjonen din nedenfor for å be om en demo
    Request a demo