E-post Segmentering: Mindre lister, større fokus

I dette innlegget skal jeg skrive om e-post segmentering. E-post segmentering er et av flere viktige steg for å få en bedre e-post strategi.

Når e-post markedsføring ble en populær metode for markedsføring handlet det meste om å bygge en stor
e-postliste. I tillegg var det helt vanlig å sende ut relativt generiske e-poster til alle på listen. Denne praksisen er fortsatt utbredt, men det er litt mer vanlig å forsøke å begrense e-postlisten i større grad. Regler for personvern har også satt en stopper for at ikke man kan ha en liste med kontakter fra øst og vest.

Problematikken med å sende ut generiske e-poster til alle kontakter du har er at det blir veldig upersonlig og i mange tilfeller helt irrelevant for mange.

En god e-post strategi innholder segmentering

Segmentering handler om å skille ut e-postlisten i mindre lister basert på ulike kriterier. Det er helt individuelt for en bedrift hva for kriterier man ønsker å segmentere ut i fra. For noen kan det handler om hvilke tjenester en kunde har handlet, om en kunde har handlet mye/lite, om vedkommende ikke har blitt kunde enda og mye mer. Uansett hvordan man ønsker å segmentere, så vil en kombinasjon av mindre segmentere lister og treffsikre personlige meldinger ha en helt annen suksess enn større lister og generiske e-post.

For å ha en bra dialog med kunden, skal jeg nevne fire gode segmenteringer jeg mener har stor verdi.

1. Segmentering basert på virksomhet

Dette er spesielt nyttig når du sender en e-post til noen for aller første gang (Obs: Husk at din virksomhet må forholde seg til regler om personvern for utsending av markedsføring). Å være i stand til å identifisere og referere til en bransje eller et bransjespesifikt problem vil øke sjansen for bedre respons. E-posten (til og med de som får e-post fra dere første gang) vil i mye større grad oppfattes mer interessant og relevant for de som mottar den.

2. Segmentering basert på intensjon

Det hjelper mye å segmentere etter virksomhet, men man kan ikke forvente at de kontaktene, til tross for rett bransje, vil være klare for å gjøre business med deg. Løsningen er å segmentere etter kontaktens intensjon.

Har kontakten lagt igjen sin kontaktinformasjon på et spesifikt produkt eller et spesifikt område du tilbyr?
Har vedkommende gjentatte ganger vært innom prissidene dine?

Segmentering etter intensjon lar deg målrette mot de kontaktene som mest sannsynlig er interessert.

3. Segmentering basert på salgsprosess

Segmentering basert på salgsprosess gir deg muligheten til å sende e-post som er skreddersydd for de vanligste spørsmålene og bekymringer som potensielle kunder kan ha når de beveger seg gjennom salgsprosessen. For eksempel kan du opprette separate segmenter for nye kundeemner, potensielle kunder som allerede har snakket med salg og potensielle kunder som har fått et tilbud eller en kontrakt.

4. Segmentering av kundens livssyklus

Du bør ikke slutte å sende e-postkampanjer selv om en potensiell kunde har tatt steget og blitt kunde. Tross alt vil det alltid være muligheter for mersalg og kryssalg, og du vil holde kundene i loopen når det gjelder nye produkter og funksjoner. Når det er sagt, hvis vedkommende nettopp har blitt kunde i forrige uke, vil det kanskje ikke være en spesielt god ide å begynne å selge dem mer med en gang. Men kunne det passe om et halvt år? Antageligvis! Alt etter hva for produkter eller tjenester du selger. Ved å segmentere etter kundens livssyklus kan du sørge for at du sender riktig melding til rett tid.

Har du lyst til å komme i gang med e-post markedsføring eller har du lyst til å sette i gang med en ny strategi? Legg igjen kontaktinfoen din, så prates vi 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    LeadJabber gjør hele salgsteamet
    ditt mer effektivt. Slutt å ringe kaldt
    og haen-til-en-samtaler i stor skala.
    Privacy Policy
    © Copyright 2023 LeadJabber AS

    Be om demo

    Vennligst legg igjen kontaktinformasjonen din nedenfor for å be om en demo
    Request a demo