Hvordan skrive god tekst til dine e-poster?

I forrige innlegg skrev jeg om hvorfor du bør segmentere dine e-postlister. I dette innlegget skal jeg forsøke å forklare hvordan en god tekst i dine e-postkampanjer kan utgjøre en forskjell.

Det viktigste nøkkelordet for å kunne skrive god tekst er “personlig”. Med personlig mener jeg at teksten skal skrives slik du ville skrevet til en kollega, en venn eller en kunde.

Det er fort gjort at det blir misforståelser med begrepet personlig e-post. For eksempel kan mange tenke at det handler om å sette inn fornavn i teksten: Hei [Firstname] og deretter ha noen bransjerelatert eller buzz-words i teksten. Det er selvsagt ikke noe galt med å benytte seg av Hei [Firstname] eller å skrive bransjerelatert mot segmentet, men det er ikke hovedbudskapet i en personlig tekst. For å forklare bedre hvordan en personlig tekst fungerer vil jeg dele opp i kontekst og i tone.

Konteksten i e-posten

Målet med å sende god personlig e-post er ikke å lure noen til å tro de mottar en-til-en e-post. Poenget med å skrive personlig e-post er snarere at de fungerer bedre enn klassisk e-post. Om du ønsker, kan du til og med skrive i e-posten at denne e-posten har gått ut automatisk. Uansett er det sånn at en personlig tekst treffer mottakere bedre.

Konteksten i e-posten du sender bør være klar og tydelig. Det vil si at den er relevant og den kommer fra deg som person og ikke fra firmaet du jobber fra. Ønsker du et møte, forklar hvorfor du ønsker et møte og still spørsmålet om de har anledning til å møte deg.

Kan du dele informasjon som har nytteverdi for mottaker er dette mer interessant enn å få et tilbud helt ut av det blå. Det er allerede nok folk som sender ut klassiske tilbud på e-post hver eneste dag. Disse gir lite til ingen verdi. Samtidig bygger det ikke en relasjon. Sannheten er at disse oftere havner i søppel eller spam.

Om du hele tiden tenker at dine e-post skal ha en personlig tilnærming, klart og tydelig budskap og et fokus på dele nyttig informasjon, vil sjansen for å få flere positive svar og tilbakemeldinger være større. Får du til en slik kontekst, vil det bygge opp gode relasjoner og få dialogen i gang.

Det neste som er minst like viktig og kanskje vanskeligere, er tonen i e-post teksten.

Tonen i e-posten

E-post markedsføring har fra tidlig av og også til dags dato handlet mye om å ha en formell tone. Det har handlet om å vise frem selskapet på best mulig måte, proft og stødig. På mange måter kan man godt si at det gir mening siden du faktisk ønsker å vise deg frem fra din beste side. Du vil vise at mitt selskap kan du stole på og at vi er en profesjonell aktør i vårt marked.

Problemet med denne tilnærmingen er flere ting. 1. Uten en personlig tilnærming vil du raskt bli oppfattet som kjedelig og tørr. 2. Du skiller deg lite ut fra alle de andre som har helt lik tilnærming. 3. Marketing automation og software for automatisert kundedialog er fantastisk, men faren for å virke enda mer kjedelig og tørr er helt relevant.

Måten å unngå å bli oppfattet kjedelig og traust er å tenke: Hvordan ville jeg skrevet denne e-posten fra meg som menneske til et annet menneske. Når jeg skriver e-post nå har jeg hele tiden i bakhodet at jeg skal skrive som om det var til et familiemedlem, en venn eller en kunde jeg har et godt forhold til. Gjør du dette vil du få en uformell og fin tone med en gang. Dette handler ikke om å ha en tullete og rar tone, men at man oppfører seg menneskelig og ikke minst som den man er.

Har du lyst til å komme i gang med e-post markedsføring eller har du lyst til å sette i gang med en ny strategi? Legg igjen kontaktinfoen din, så prates vi.

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    LeadJabber gjør hele salgsteamet
    ditt mer effektivt. Slutt å ringe kaldt
    og haen-til-en-samtaler i stor skala.
    Privacy Policy
    © Copyright 2024 LeadJabber AS

    Få e-bok

    Vennligst legg igjen kontaktinformasjonen din nedenfor for å få tilsendt e-boken
    E-bok landingsside form

    Be om demo

    Vennligst legg igjen kontaktinformasjonen din nedenfor for å be om en demo
    Request a demo