Når jeg begynte med e-post kampanjer for flere år siden var det en jungel av tips og triks for å lykkes. Av mange tips og triks er det noen e-post markedsføring tips som jeg mener er verdt å tenke på. Disse vil jeg skrive om her.
Det vi alle ønsker når vi driver med e-post markedsføring er høye åpne rater, mange klikk og mange konverteringer.
Målet med e-posten er ofte å få til et person til person møte eller telefon møte med en mulig fremtidig kunde.
E-post markedsføring er ikke en ukjent metode for å komme i kontakt med potensielle kunder, men det er mange ting å huske på for å lykkes godt.
For å lykkes med kampanjen så er det en del ting du bør gjøre. Under har jeg tatt med 10 e-post markedsføring tips jeg benytter i alle mine e-post kampanjer. Tipsene kan benyttes som en sjekkliste for kampanjer og vil med stor sannsynlighet ta dine kampanjer noen hakk opp.
Dersom åpne raten er for lav, så prøv andre subjekt linjer. Du kan sende 10 e-poster med en subjekt linje og sjekke åpne raten. Dersom åpne raten er for dårlig, betyr det at få vil respondere på din e-post, og du får naturligvis få positive svar tilbake. Så prøv flere subjekt linjer.
Husk at e-post ofte leses på mobil-telefonen. Så sjekk at e-posten ser ok ut på flere mobil-telefoner. Dersom man må begynne å zoome og panne for å lese skikkelig så er det mange som rett og slett dropper ut.
Skriv en vennlig oppfordring til å gi både positiv og negativ tilbakemelding. Klart mest ønsket med en positiv tilbakemelding, men en negativ tilbakemelding er også verdt noe, vi kan utelukke prospektet fra vår liste videre (ihvertfall noen måneder!) og spare tid.
Erfaringer fra folk som har sendt ut tusenvis av e-poster viser at tirsdag, onsdag og torsdag gir best respons, klokken 9-11 og 3-5 er gode tider. Men andre tider kan også være gode, så prøv litt.
Personalisering er viktig for å få skikkelig respons, batch e-poster gir ikke høy konvertering og engasjement rater.
Det behøver ikke ta lang tid, sjekk nettsidene og blogg til prospektet og ta tak i noe som er relevant for både ditt firma og prospektet. Skriv en linje om det. Det kan være nok til å fange interesse.
Mange leser e-posten, er interesserte, men hadde ikke tid til å respondere akkurat da. Kanskje de leste e-posten på mobil-telefonen, og ønsket ikke å svare akkurat da. Så følg opp med en ny e-post etter ca. 1 uke hvor du gir en vennlig påminnelse.
Gjør en grundig prosjektering selv. Dersom dine targets er irrelevante så hjelper det ikke med en god e-post og et godt tilbud. Kvalitet er bedre enn kvantitet. Det er viktig at mottakeren er relevant for ditt firma og ditt produkt/tjeneste.
Du kan ikke regne med at du får respons dersom navn eller firma-navn er feilstavet. Sjekk at det er korrekt. Dersom du bruker et system hvor du skriver f.eks. {firstname} som henter informasjon fra ditt CRM system, så er det viktig at databasen din er korrekt.
Dersom du får en negativ eller positiv respons, ta vekk personen fra kampanjen slik at oppfølger e-poster ikke sendes.
Dersom du sender N e-poster hver uke, så får du en N * positiv-svar-prosent / 100 leads per uke som skal følges opp. Etter noen uker vet du hva positiv-svar-prosent er sånn cirka. Du vet også hvor mange leads du har kapasitet til å følge opp, så juster N slik at du kan følge opp kontinuerlig mens kampanjen pågår.