Epost-prospektering, eller email prospecting, er en vital del av det å lykkes med epost-kampanjer i B2B-markedet. Prospektering vil i korte trekk si å finne kontaktpersoner som kan være potensielle kunder på nettet.
Det er mange måter å utføre en slik prospektering på. Vi skal gi noen tips på prospektering basert på hva vi har erfart fungerer best for vår egen og våre kunders del.
For å få best mulig resultater i dine e-post kampanjer er prospekteringen helt avgjørende. Under har vi satt opp fem viktige øvelser for at du skal ende opp med en god liste.
Hvilke segmenter er det du ønsker å selge til? Hva slags kunder har størst potensiale til å kjøpe dine produkter/tjenester? Og hvilke personer bør man snakke med i et firma for å få sluttført et salg?
Dette er typiske spørsmål man bør stille seg før man går i gang med selve prospekteringen. Dette er for å få snevret seg inn på ett fokusområde av gangen med størst mulig sjanse for konvertering.
Bestem deg for hvilke type firmaer du ønsker å kontakte for å tilby dine produkter/tjenester. Hvis du har en kundemasse fra før, lønner det seg å fokusere på de som ligner på de kundene du allerede har.
Dersom du skal prøve deg på et nytt marked/segment, prøv å identifisere så godt som mulig hvilke type firmaer som vil handle dine produkter/tjenester.
Vi anbefaler også å fokusere på ett og ett geografisk område for å ha best mulig kontroll.
Det er viktig å identifisere hvem man vil ha kontakt med i et firma og om den personen er en som har myndighet til å ta beslutninger på firmaets vegne. Dette er for å forsøke å unngå så godt det lar seg gjøre å måtte ta flere runder med om det samme til flere personer.
Det hender man ikke finner denne personen/stillingen under selve prospekteringen. Dette kan være fordi man ikke har kontaktinformasjon til den personen på firmaets nettsider eller de bare har en typisk «post@»-adresse tilgjengelig.
Da lønner det seg å finne en backup-løsning på disse. Vi pleier i slike tilfeller å velge daglig leder i et firma, da dette er informasjon som er tilgjengelig på alle firmaer.
Det er flere måter å prospektere på, vi bruker en blanding av software og manuelt arbeid hos oss. Det er bedre å bruke tiden på å finne noen kvalifiserte prospekter, enn å «banke ut» eposter til en liste med epostadresser.
Hvis man gjør det, har man en større sjanse til å konvertere prospektene til leads eller kunder. Man slipper også å «ødelegge» førsteinntrykket ved å sende til personer som kanskje ikke passer helt til den kampanjen du sender ut.
Etter man har bestemt seg for segment, område og kontaktpersoner starter selve jobben med å finne prospekter. Vi bruker som sagt egen software LeadJabber for å gjøre dette. Dersom man ikke har tilgang til slik software kan Gule Sider være et godt tips. Søk etter bransjen og området du fokuserer på, og finn firmaer og deres nettsider. Finner du ikke en passende kontaktperson eller bare en post@firmanavn-adresse, kan du bruke eksempelvis Proff.no for å finne ut hvem som er daglig leder.
Vi lager bare lister med firmaer som har nettsider og kontaktinformasjon tilgjengelig på nett. Dette er for å være sikker på at det er «greit» å ta kontakt.
Ta vare på kontaktinformasjonene du trenger, og du vil fort ha en liste over gode, kvalifiserte prospekter du kan kontakte.
Du kan lese mer om hvordan man bør kjøre kampanjer mot disse kontaktene på vår blogg. Der vil det komme flere artikler om dette i tillegg til de vi har fra før.
I korte trekk vil vi anbefale å kjøre «personlige» eposter mot prospektene, hvor målet er å få en dialog som kan føre til et salg. Hvis man ikke får svar på første epost, sender man en oppfølging uken etter, og så en tredje et par uker etter dette til de resterende som ikke har svart.
Det er selvsagt ikke lett å utføre og holde styr på prospektering og kampanjer manuelt. Dessuten er det en veldig tidkrevende prosess å prospektere og sende én og én epost til prospektene. Med LeadJabber kan man dog systematisere, automatisere og ha kontroll på hele prosessen.
Vi hjelper våre kunder med planlegging og utforming av eposter/kampanjer. Vi bruker vår software til prospektering og automatiserer utsendelser og oppfølging av prospektene. LeadJabber har også analyseverktøy, slik at vi kan se hvem som åpner og klikker på eventuelle lenker i epostene.
Alt våre kunder trenger å gjøre under kampanjer er å godkjenne prospekter og svare på responser fra kontaktpersonene. Alt annet tar LeadJabber seg av automatisk.
Ta kontakt med oss, så kan vi slå av en prat om denne prosessen og hvordan vi kan hjelpe din bedrift med å få en kontinuerlig strøm av nye leads.