E-post tittel: Hvordan skjære gjennom støyen

Valg av e-post tittel er veldig viktig i e-post markedsføring. En dårlig tittel kan ødelegge hele kampanjen før den i det hele tatt har kommet i gang. Statistikk fra 2014 til 2018 viser at en kontormedarbeider mottar gjennomsnittlig ca 90 e-post om dagen. Med tanke på at det blir sendt så mye e-post i gjennomsnitt, er det helt nødvendig å tenke nøye igjennom tittel på e-posten du sender. Tittel på e-posten er tross alt det første man ser, i tillegg til navn og avsender.

Selv om du har gjort alt helt korrekt frem til dette punktet; segmentert dine e-postlister, du har skrevet god tekst og du har vurdert om e-post skal ha kun tekst, design eller en blanding, må du fortsatt overbevise i siste ledd eller første ledd om du vil; tittelen på e-posten.

Hvordan skriver du en e-post tittel som skjærer gjennom støyen?

Du kan se for deg tittelen i en e-post som en overskrift i en nyhetsartikkel. Tittelen er en viktig grunn for å fange oppmerksomhet og få mottaker til å velge å lese e-posten. For journalister handler det ofte om å lage en tittel som er catchy og overdrevet. Markedsførere skiller seg ikke ut her, dessverre. Jeg kan ikke utelukke at slike titler aldri fungerer siden ulike firmaer snakker med ulike segmenter og kunder. Allikevel vil jeg anbefale å ha en tittel som er mer konkret mot hva du ønsker å formidle.

Ved å ha en tittel som er konkret og i sync med innholdet i e-posten, er sjansen større for å få i gang en dialog. Hvis derimot innholdet i e-posten ikke stemmer overens med det du lovte dem i tittelen, vil nok ikke folk få en god opplevelse. Om målet er å få mest mulig klikk og aksjoner i e-posten, kan man kanskje vurdere litt mer spenstige titler.

Har du to titler du tror kan fungere? Hvorfor ikke trekke ut en mindre andel av listen og kjøre en AB test med denne?

Lengde på tittel

De fleste er enig i at løsningen for en god tittel er å unngå catchy og overdrevne titler. Man bør la være å lure folk til å åpne e-post basert på villfarelse. I stedet bør du heller fokusere på å skrive tekst som er relevante for dine mottakere.

Når vi snakker om lengde på tittel finner vi dog en hel del flere meninger. Siden det ikke finnes noe fasit på hva som er best, skal jeg ikke si noe konkret antall ord som anbefaling.

Allikevel er det ganske så stor enighet blant profesjonelle e-post markedsførere om at korte titler fungerer best. Min erfaring er definitivt at korte titler fungerer best og sikrer sjansen for dialog bedre enn en lenger tittel. Årsaken etter min mening er at korte titler minner mer om de du sender til en kollega, en venn eller en kunde. Skal du foreslå et møte med en kunde, skriver du ikke en lang tittel for å avtale dette.

En fin måte å finne ut hvilke titler som fungerer best er å gå inn for testing. Begynn med å teste titler mot kolleger og venner. Der kan du nok få feedback om hvilken tittel som skiller seg ut. Er det flere titler som skiller seg ut kan man ta ut en liten andel av listen du skal sende og kjøre en AB test, eventuelt gjøre det enkelt og sende 50-50 på hele lista med hver sin tittel.

Til syvende og sist er det tittelen som er en av de første elementene i en e-post, og som skal fange mottakers oppmerksomhet. Derfor er det en god idé å lære av erfaring og fra de forskjellige testene. Med tiden vil du kunne se hva som fungerer best for dine e-poster.

Har du lyst til å komme i gang med e-post markedsføring eller har du lyst til å sette i gang med en ny strategi? Legg igjen kontaktinfoen din, så prates vi.

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    LeadJabber gjør hele salgsteamet
    ditt mer effektivt. Slutt å ringe kaldt
    og haen-til-en-samtaler i stor skala.
    Privacy Policy
    © Copyright 2024 LeadJabber AS

    Få e-bok

    Vennligst legg igjen kontaktinformasjonen din nedenfor for å få tilsendt e-boken
    E-bok landingsside form

    Be om demo

    Vennligst legg igjen kontaktinformasjonen din nedenfor for å be om en demo
    Request a demo