Hva er Marketing Automation

Du har sikkert hørt om marketing automation fra ulike markedsførere og salgsfolk, men i etterkant har du kanskje allikevel lurt på; Hva er marketing automation egentlig?

Jeg tipper at de aller fleste vet lite om hva marketing automation er. Årsaken er at “marketing automation” har blitt et buzzword blant markedsførere og salgsfolk, og av den årsaken alene, blir dette ordet brukt i alt for mange sammenhenger. Ved å benytte marketing automation i alt for mange sammenhenger, kan det fort bli veldig uklart hva det faktisk handler om.

Marketing Automation: Hva er det og hva brukes det til?

Jeg skal i dette innlegget forsøke å forklare hva marketing automation er og hvorfor det kan ha en stor effekt for de aller fleste. Først en definisjon fra Technopedia som jeg mener er ganske bra.

“Marketing Automation er bruk av programvare og web-baserte tjenester for å utføre, administrere og automatisere markedsføringsoppgaver og prosesser. Den erstatter manuelle og repeterende markedsføringsprosesser med spesiallaget programvare og applikasjoner rettet mot ytelse”.

For å oppnå et salg kreves det flere “touch points”, det vil si flere møter og mye online dialog med potensielle kunder. Om man søker på nettet etter hvor mange touch points som kreves for å oppnå et salg, vil man få mye forskjellige svar, teorier og statistikk. Allikevel kan vi erfaringsmessig si at det kreves en del kommunikasjon for å oppnå salg. Ofte mer kommunikasjon enn en selger tror er nødvendig. Viktig å ikke gi opp når man er nesten i mål! Typisk for et selskap som er i startfasen, så har man noen gründere som bygger opp selskapets produkt eller tjeneste (f.eks ved å utvikle) og noen gründere som er ute å selger. I starten kan de som er ansvarlig for salg håndtere dialogen via telefon, e-poster, møter, online salg og markedsføring, men ettersom tiden går vil kundedialog bli for vanskelig å følge opp manuelt. I tillegg ønsker vi raskere og mer effektiv vekst, og dette skjer hovedsakelig online. Det er nå marketing automation kan bli din beste venn.

Med marketing automation kan du automatisere online kommunikasjon via e-post, SMS, ChatBots, sosiale medier og content marketing. Et av hovedmålene med marketing automation er å gi potensielle kunder flere drypp med skreddersydd informasjon på lang sikt, noe som betyr at man fokuserer på mål utover direkte salg nå. I tillegg kan man gi eksisterende kunder treffsikkert innhold, for disse skal også pleies på en god måte.

Marketing automation gjør det lettere å sende personlige og målrettede meldinger til både potensielle kunder og eksisterende kunder. Når du automatiserer markedsføringen, kan du fokusere mer på kvaliteten på kampanjene dine og budskapet du ønsker å formidle. Marketing automation gir deg muligheten til å legge til personlig detalj i kampanjene dine og budskapet du ønsker å formidle. Dette gjøres ved å samle inn data om potensielle eller eksisterende kunders interesser og mål. Ved å fange opp data, kan du tilpasse fremtidig budskap slik at det alltid blir relevant.

Ved å benytte marketing automation, gir du faktisk dine potensielle og eksisterende kunder en brukervennlig opplevelse. Istedenfor å ha helt like kampanjer eller likt budskap til alle, er det skreddersydd etter hva en potensiell kunde er opptatt av og hvor han er i en salgstrakt. Med andre ord, du spammer aldri ditt publikum med innhold de ikke er interessert i. Man kan se for seg at man gir god personlig service og veiledning til ulike kunder.

Hva kan jeg gjøre med marketing automation?

– Legg til dynamisk innhold basert på en persons spesifikke brukerdata. For eksempel kan du sende målrettede tilbud basert på vedkommendes nettside historikk.

– Kategorisere potensielle kunder og kunder etter felles oppførsel, interesser, demografi eller andre attributter. Disse kategoriene brukes til å lage skreddersydd innhold.

– Lage optimale markedsføring- og salgsflyt(workflows). Med markedsføring- og salgsflyt mener jeg en flyt av ulike aksjoner som skal skje basert på data du har om en potensiell kunde og hvor i salgstrakten vedkommende er. Marketing automation kan hjelpe deg til å teste forskjellige markedsføring- og salgsflyt, teste ulike respondere som e-post, SMS, ChatBots, ulike tidspunkt å sende ut informasjon, forskjellig type innhold og mye mer.

Kundedialog(markedsføring, salg og support) er i ferd med å gå fra tradisjonell dialog til online dialog. Innen få år vil folk forvente en mer to the point online dialog, derfor er det fornuftig å tenke på automatisering, og ikke minst, komme i gang med automatisering.

Jeg håper dette innlegget ga deg en litt bedre overordnet forståelse av hva marketing automation er. Legg gjerne igjen en kommentar eller send meg en e-post på oystein@leadjabber.no om du har spørsmål rundt dette emne. Du kan også se og lese mer om våre marketing automation produkter om du ønsker.

    Legg igjen en kommentar

    Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *

    LeadJabber gjør hele salgsteamet
    ditt mer effektivt. Slutt å ringe kaldt
    og haen-til-en-samtaler i stor skala.
    Privacy Policy
    © Copyright 2024 LeadJabber AS

    Boka en demo

    Lämna dina kontaktuppgifter nedan för att begära en demo med oss.
    SE kampanje - Request a demo

    Få e-bok

    Vennligst legg igjen kontaktinformasjonen din nedenfor for å få tilsendt e-boken
    E-bok landingsside form

    Be om demo

    Vennligst legg igjen kontaktinformasjonen din nedenfor for å be om en demo
    Request a demo