De aller fleste klarer i korte trekk å beskrive hva spam er. Derimot er det ikke så mange som tar seg tid til å bli kjent med begrepet og hva et spamfilter faktisk gjør for å hindre at den havner i innboksen din.
Et spamfilter har, i all enkelhet, som oppgave å verne mottaker. Hver dag sendes det millioner av eposter rundt om i verden, og en altfor stor andel kan betegnes som spam. I digital markedsføring kan det være nyttig å vite hva et spamfilter ser etter i en e-post før den eventuelt kategoriseres som spam. Denne kunnskapen vil hjelpe deg til å bli bedre på å lage gode e-postkampanjer, og samtidig sørge for at firmaet du representer fremstå som pålitelig for mottaker. Dersom du vet litt om hvordan et spamfilter fungerer, kan du bruke dette som retningslinjer når du skal lage en kampanje.
Det finnes flere typer spamfilter, og alt etter hvem som er mottaker må e-posten i noen tilfeller gjennom flere før den havner i innboksen til mottaker. Et spamfilter benytter seg av algoritmer som søker gjennom hele e-posten etter indikatorer som er typisk for spam. Hver enkelt av disse indikatorene har et poengtall som er bestemt av alvorlighetsgraden og som påvirker avgjørelsen om det kan kategoriseres som spam. Det vil si at jo flere slike indikatorer den oppdager, desto mindre sjanse er det for å havne i mottakers innboks.
En e-postkampanje har normalt som mål å få oppmerksomheten og fange interessen til mottaker. Innholdet og hvordan en formulerer seg er derfor svært viktig å ta hensyn til for å omgå spamfilteret. Filterets algoritmer ser gjerne etter typiske indikatorer som:
Legg merke til at dette også er typiske eksempler på svært dårlig og lite kreativt e-postdesign. Vi ser fort at utformingen til en spam ofte er lite gjennomtenkt og svært dårlig utført. En god e-post er selvsagt det motsatte av dette, og ikke bare for å slippe gjennom spamfilteret. Bruk for eksempel svart font på hvit bakgrunn og hvit font på svart bakgrunn, unngå belastende uttrykk og sørg for en god balanse i forholdet mellom tekst og bilder.
Det er ikke bare e-postens innhold spamfilteret tar høyde for. Avsenders adresse og anseelsen til IP-adressen/domenet er ofte avgjørende faktorer for hvordan spamfilteret håndterer e-posten din. Avsender adresse vurderes av blant annet autentisering, permanens og alder på IP/domene. De som lager og sender ut spam oppretter hele tiden nye adresser og bruker hele tiden forskjellige IP-adresser og domener. Dette kan spamfiltre utnytte da disse adressene ikke kan autentiseres, har en dårlig permanens og er relativt “ferske”. For markedsfører er det derfor lurt å ta hensyn til dette når de velger seg en avsender-adresse.
Anseelsen til en avsenderadresses domene eller IP graderes fra 0 til 100, og for å være på den sikre siden bør den helst ligge over 80. Dersom du får virkelig dårlig anseelse risikerer du å bli svartelistet.
Et domenes anseelse er hele tiden under vurdering. Blant annet har de fleste e-postklienter har funksjon for å merke en e-post som spam, som da legger den aktuelle e-posten i spamboksen. I kampen mot spam har noen e-postklienter begynt å rapportere denne informasjonen til din ESP (Email Service Provider), som da vil påvirke anseelsen til avsenderadressens IP og/eller domene negativt.
Ved for eksempel å benytte seg av et fast domene til dine utsendelser, og forholde seg til retningslinjene vi har tatt opp i dette innlegget, vil domenets anseelse kunne stabilisere seg på et ønsket nivå. Dine e-postkampanjer har helt klart best effekt når de faktisk blir lest av mottaker – og da er det jo greit at de ikke blir hindret av spamfilteret bare fordi du ikke fulgte noen veldig enkle retningslinjer.
PS! LeadJabber har analyseverktøy som kan gi deg en pekepinn på hvor mange av dine eposter som når ut til dine mottakere.