Hjem/ChatBot/Hvorfor skal man bruke Chatbot?

Hvorfor skal man bruke Chatbot?

Hvorfor skal man bruke chatbot er det mange som spør seg om dagen. Årsaken er at en god del bedrifter bruker unødvendig mye tid på repeterende oppgaver. Et godt eksempel på en repeterende oppgave er å svare på spørsmål fra sine kunder. Ofte gis de samme svarene om og om igjen på vanlige spørsmål kunden stiller. I noen tilfeller får bedriften betalt for support, mens i de fleste tilfeller er dette en ekstra kostnad.

Det noen bedrifter gjør for å forsøke å slippe repeterende oppgaver er å legge ut spørsmål og svar på sine hjemmesider. Dog er spørsmålene; vil kunden få svar på det de lurer på der? Får de den hjelpen de trenger raskt nok? Svaret er ofte nei. Alt for ofte vil kunden oppleve å ikke få den informasjonen de trenger. I tillegg finner man ikke svar på mer personlige spørsmål slik som : «når man har time», «hvor mye skylder jeg dere», «informasjon om en faktura» etc.

Vi lever i en tidsalder der support og salg må leveres raskt. De fleste av oss ønsker ikke å sitte i lang kø for å få prate med noen. Det å i det hele tatt plukke opp telefonen kan være en show stopper. Likeså kan det å måtte vente på svar på en e-post henvendelse blir irriterende når du egentlig vil ha svar nå.

Det store spørsmålet blir da om en ChatBot vil kunne erstatte en ressurs fra et menneske?

Svaret er ganske enkelt, JA, det kan det så absolutt gjøre.

Vi skal se på noen fordeler og ulemper med en ChatBot.

Ulemper med Chatbot:

  • Man får ingen menneskelig kontakt (man prater tross alt med en robot).
  • Hvis Chatbot systemet er nede får man ingen svar.
  • Det kreves en del timer i oppstarten for å konfigurere en Chatbot.
  • En Chatbot har ingen følelser.

Fordeler med Chatbot:

  • Rask respons.
  • Dialog som er påbegynt forsvinner ikke selv om nettside eller nettleser blir lukket.
  • Ikke avhengig av åpningstider.
  • Økonomisk besparelse.
  • Frigjøring av ressurser.
  • Kan selge flere tjenester/produkter. Kan fungere som en lead generator.
  • Hvis en Chatbot ikke kan svare eller systemet er nede, kan et menneske overta samtalen.
  • Chatbots blir ikke bremset av algoritmer og spamfiltre.
  • Chatbots kan gi support til ubegrenset antall personer samtidig.
  • Chatbots lærer hele tiden.
Eksempel på hvor mye en bedrift kan spare på å ha en ChatBot

Om din bedrift har mange ansatte som benytter mye tid på supportspørsmål er sjansen stor for at mange av spørsmålene er repeterende. Typisk kan man regne med mange spørsmål som alltid vil gi de samme svarene, men også spørsmål som “Når har jeg time?”, “Kan jeg bestille time tirsdag 11 desember?” eller “Kan du sende meg siste faktura?”, etc. Dette er oppgaver som kan automatiseres med en ChatBot.

Se for deg en bedrifter med 20 ansatte hvor alle disse i snitt bruker
30% av sin tid pr. dag på supportspørsmål fra kunden.

Dette utgjør: 20×30%=600% = 6 ansatte pr. år.

Som man kan se i utregningen over betyr support en kostnad på millioner av kroner pr. år. Nå kan ikke en Chatbot erstatte alt av tradisjonell support siden mange spørsmål krever at et menneske tar tak i ting. Men har man en Chatbot som kan ta seg av de repeterende oppgavene, er sjansen stor for at bedriften kan bruke mer tid på kreative oppgaver. Sånn sett kan besparelsen i bedriften bli både store og verdifulle.

Compile AS tilbyr markedsledende ChatBots og kan hjelpe deg med å få i gang automatisert kundedialog gjennom kunstig intelligens. Dette vil gi kundene dine ennå bedre kundeservice døgnet rundt, året rundt. Ta kontakt med oss for en hyggelig prat.

Legg igjen en kommentar