I dette innlegget skal jeg forsøke å forklare hvordan bedrifter kan benytte seg av LeadJabber.
LeadJabber er et system som hjelper din bedrift med automatisering. Systemet kan automatisere oppgaver innen salg, markedsføring og support. Systemet har en svært fleksibel workflow engine / arbeidsflytmotor. Siden systemet bygger på en workflow engine som er meget fleksibel, har du også mulighet til å automatisere oppgaver som ikke faller under kategoriene over.
Oppgaver som er repeterende kan med fordel automatiseres slik at man får tid til ikke-repeterende oppgaver. Et godt eksempel på en repeterende oppgave kan være at du bruker mye tid hver uke på å sende ut fakturainformasjon til kunder.
Et annet område som har stort potensial med automatisering er når du ønsker en bedre og tettere dialog med dine kunder. Bestilling av tjenester fungerer kanskje godt via din nettside, men du bruker mye tid på å informere de som bestiller om hva de må huske på i forkant, hva de må huske på i etterkant og generell oppfølging når det har gått en hvis tid.
Jeg skal i dette innlegget drøfte noen muligheter rundt automatisering av markedsføring, salg og support.
De aller fleste bedrifter er avhengig av salg for at bedriften skal tjene penger og ha en god vekst. Sånn sett kan man si at både salg og markedsføring går hånd i hånd for å oppnå de mål man har.
Jeg skal drøfte både bruk av såkalt “bulk” utsendelser av e-post og sms, samt bruk av automatisering direkte mot en spesifikk kontakt.
LeadJabber har funksjonalitet for å sende ut både e-post og SMS i “bulk”. Dette er funksjonalitet som både er effektivt og nødvendig i mange tilfeller. For å forbedre “bulk” utsendelser har LeadJabber mulighet til å enkelt segmentere kontakter i lister. Listene kan segmenteres manuelt eller automatisert. Når det er automatisert handler det om hva de har signert opp på, historisk data grunnlag eller andre parametere for segmentering.
“Bulk” utsendelser kan fort føre til mye manuelt arbeid og lite kontroll, derfor har LeadJabber mulighet til å automatisere handlingsvalg. Handlingsvalg som “ikke åpnet” e-post, “åpnet” e-post eller “klikk” på en lenke i en e-post eller sms kan settes opp til å ha en aksjon. Et godt eksempel er om du ønsker å invitere dine kunder til et frokostmøte. Da legger du enkelt til en “klikk-hendelse” som kan hete “Ja, jeg melder meg opp på frokostmøte”. Når noen klikker blir de automatisk meldt på og oversikt over hvilke som har meldt seg opp blir lagret i LeadJabber.
Du kan gjøre det samme med SMS, men SMS har kun muligheten til “klikk-hendelse”. Åpnet eller ikke-åpnet er pr. nå ikke en mulighet for SMS.
LeadJabber kan settes opp til å ha skreddersydd markedsføring og salgsaktiviteter mot en spesifikk kunde/potensiell kunde. Et enkelt eksempel kan være at du setter opp en landingsside der målet er at potensielle kunder skal signere opp for mer informasjon. Når en potensiell kunde velger å signere opp blir han automatisk satt til en skreddersydd workflow.
Potensiell kunde signerer opp -> Potensiell kunde mottar en e-post -> Potensiell kunde gjør et handlingsvalg (Klikk) -> Potensiell kunde mottar en e-post -> Selger mottar en oppgave i systemet om å kontakte potensiell kunde.
Et annet eksempel er om du ønsker å bruke data fra et tredjepart system. I stedet for å sende alle dine kunder samme nyhetsbrev med det samme innholdet, setter du heller opp ulike workflows for hva som skal sendes ut basert på data du har om dine kunder.
Hva er kunden interessert i? Hva handlet hun sist? Når handlet hun sist? Hvor mye handlet hun for sist?
Alle spørsmålene over kan brukes til å sette opp skreddersydde personlige workflows.
Om en kunde ikke har handlet på 3 måneder kan systemet automatisk sende skreddersydd innhold til kunden og/eller gi salgsavdeling informasjon om at kunden ikke har handlet på 3 måneder slik at de må ta stilling til om det bør komme en oppfølging.
Mulighetene er mange og vi jobber ofte tett med de som ønsker både enkle og mer avanserte workflows.
Å ha god support og service er nøkkelen til å holde kunder og potensielle kunder fornøyde og interesserte. Sånn sett kan man si at support og service egentlig er en av de viktigste tiltak for god markedsføring og salg.
Dessverre kan support og service bli svært tidkrevende og ta mye av dine ressurser. Siden man ikke kan unngå support og service og det faktum at det er en av de viktigste tingene du gjør for at de skal fortsette å bli hos deg, bør automatisering vurderes.
Et godt eksempel på support er fakturahenvendelser. Har du svært mange forespørsler om faktura kan man sette opp en workflow for å automatisere denne prosessen. Måten det kan gjøres på er via valg i et skjema hva du trenger eller en chatbot der du skriver hva du trenger. Når systemet har fanget opp hva info du trenger i henhold til faktura og funnet ut hvor du ønsker informasjonen, kan vi benytte to trinns autentisering før du mottar.
Et annet godt eksempel er bestilling av tjenester/produkter. Mange har gode løsninger på nettsiden sin, men mangler god dialog rundt selve bestillingen. Selger du en tjeneste som krever både informasjon i forkant, i etterkant og kanskje også oppfølging/ny bestilling x tid etter tjeneste, er sannsynligheten stor for at dette må gjøres manuelt. LeadJabber lar deg automatisere slik dialog.
Kunde bestiller tjeneste -> Kunde mottar ordrebekreftelse -> Kunde mottar viktig informasjon før time -> Kunde mottar påminnelse en dag før time -> Kunde mottar viktig informasjon etter time -> Kunde får oppfølging x tid etter time.
Dette er både god oppfølging og kanskje også nødvendig oppfølging som blir gjort automatisert.
Mulighetene er mange, men det handler om å løse de utfordringene man har. “Alt” kan automatiseres, men man begynner med de viktigste utfordringene først.
Ta gjerne en prat med oss om automatisering. Gjengen bak LeadJabber lever og ånder for automasjonsfaget 🙂