I dette innlegget skal jeg forklare hva CRM er og hva CRM kan brukes til. Det er flere grunner til at CRM fort kan bli nødvendig i en hektisk hverdag med masse nytt som skjer hver eneste uke.
CRM står for customer relationship management. CRM benyttes for å ha kontroll på dine eller ditt selskaps nåværende og fremtidige kunder. Typisk handler det om å benytte teknologi for å organisere, automatisere og synkronisere salg, leads(potensielle kunder), markedsføring, support og service.
De fleste selskaper vil på et eller annet tidspunkt ofte få behov for et CRM system, noen allerede fra dag 1. Under følger noen årsaker til at CRM blir nødvendig.
Selskapet ditt har en jevn flytt av nye kunder hver eneste måned. Dette er drømmesituasjonen for alle selvsagt, men det krever også kontroll over hvem som er dine kunder, hvordan kunde de er og hvordan din kommunikasjon er med kunden. I tillegg er det kanskje slik at dere selger et produkt som er lisensbasert og en avtale må kanskje derfor fornyes hvert år. Slike kunder krever selvfølgelig at du vet når kundens avtale utløper og at du har kontroll på hva som er avtalt med ift. særvilkår eller annet.
Et CRM system blir fort nødvendig når du ringer mange og blir ringt av mange daglig. Alt fra salgssamtaler, samtaler med eksisterende kunder, nye kunder, partnere, leverandører, etc. I løpet av en arbeidsdag kan det bli mange samtaler, mye forskjellig informasjon, flere avtaler, booking av møter, etc. Her blir det fort mange huskelapper, derfor kan et CRM system fort være nyttig.
I selskaper der det er flere enn 10 ansatte, noen ganger fordelt på forskjellige lokalisasjoner, som alle jobber mot samme mål; flere kunder inn til selskapet, har ofte behov for et CRM system. Om du skal ringe en potensiell kunde, er det stor fordel å ha et system som du kan se om vedkommende allerede er blitt kontaktet, om det er nylig eller om det er lenge siden, hva vedkommende eventuelt sa, annet informasjon om vedkommende, etc.
Selskaper som har behov for organisering kan ha behov for et CRM system. Man kan si at hva enn man gjør når man tar kontakt med noen så handler det om salg. Om du ringer en forhandler for å gjøre en avtale med henne, så er det et salg du forsøker å få igjennom. Noen firmaer har ekstremt mye å gjøre med eksterne forhandlere og disse krever akkurat det samme som en potensiell kunde eller kunde. Du må holde styr på avtaler du gjør med de, hva de og du har blitt enig om, når man skal møtes, hvem du skal møte, vesentlig informasjon.
Det er ikke noe spesielt nytt med CRM systemer i dag, de fleste selskaper innser at de trenger et slik system og de fleste har et eller flere slike systemer. Blir det mye informasjon logistikk i form av kunder, nye kunder, potensielle kunder, leverandører, partnere og andre, klarer man ikke lenger å holde styr på alt uten et system.
Kritikken mot CRM går mer på hvordan de er bygd opp. Generelt fungerer de forskjellige systemene ganske likt. De fleste systemene er lagd slik at du kan holde styr på firmaer, kontaktpersoner innad i firmaene, avtaler, leads, møter, kommentarer, etc. Mer eller mindre er systemene nokså like her, sett bort i fra flere eller mindre funksjoner. Kritikken mot systemene generelt går ut på at mange av de er svært tungvinte. Typiske irritasjonsmomenter med klassiske CRM system:
De av dere som har erfaring med forskjellige CRM system har sikkert mange flere eksempler på hvorfor mange system fungerer for dårlig i dag. Det er nemlig ikke veldig ukjent når jeg hører folk si at de ikke orker å benytte CRM systemet deres selskap bruker fordi det er for tungvint, vanskelig eller rett og slett utdatert.
Selv er jeg fan av de CRM systemene som er utformet minimalistisk, enkelt og gjerne er mobilt.
Hva mener du om tradisjonelle CRM system?
Samtidig lurer jeg på hva dere savner eller ønsker i et mer moderne CRM system?