Hjem/Conversational Marketing/Hva er Conversational Marketing

Hva er Conversational Marketing

Conversational Marketing er en en-til-en tilnærming til markedsføring og salg som selskaper bruker for å forbedre sin salgssyklus, lære om sine kunder og skape en mer menneskelig dialog.

I motsetning til tradisjonell markedsføring handler Conversational Marketing om målrettede meldinger i sanntid og intelligente chatbots. På den måten slipper du å vente på oppfølging, og kan få informasjon eller gjøre en avtale når det er praktisk for deg. Conversational Marketing passer perfekt for både kunder og firmaeiere. For kunden betyr det raske svar og god service. For firmaeiere betyr det rask og smidig dialog med kunder som ønsker dine produkter og tjenester.

Samtaler med potensielle kunder er selvsagt mer enn kun det som skjer på nettstedet ditt. Av den grunn er Conversational Marketing større enn noen enkelt kanal eller plattform. Kombinerer du både inbound og outbound markedsføring, handler Conversational Marketing om å starte en dialog med mennesker. Du er tross alt interessert i dialog med de som kan dra nytte av det du tilbyr, enten det er via et møte, en telefonsamtale eller en e-postutveksling.

Uavhengig av hvilken markedsføringsstrategi du benytter er poenget med Conversational Marketing å unngå å bombardere folk med meldinger og ikke minst samme budskap. Du svarer på spørsmål folk har, lytter og lærer av tilbakemeldingene, og avdekker deretter nye måter å hjelpe dem på.

Med andre ord har du en samtale slik du ville hatt den med en potensiell kunde ansikt til ansikt.

Kundedialog

Compile har i løpet av flere år jobbet med kunder, snakket med mange forskjellige mennesker i ulike bransjer og studert ulike markedsføringsstrategier. Vi har lyttet og vi har drøftet masse med folk som har ulik bakgrunn og kompetanse.

Utrolig mange, inkludert oss selv, benytter utrolig mye tid på en mengde ulike strategier. Mange av disse strategiene kan sies å være data-drevet. Data-drevet referere til en prosess eller aktivitet som spores av data, i motsetning til å være drevet av bare intuisjon eller personlig erfaring. Når man går litt i sømmene på strategiene, så vil man se at flere av de handler veldig lite om kunden og den gode praten. Det burde tross alt være kunden i fokus.

Vår konklusjon rundt data-drevet markedsføring er på ingen måte at dette skal avvikles først som sist, men at man bør tenke på hvordan kunden skal få bedre fokus. Resultatet av markedsføring som kun er data-drevet kan fort bli et selskap som oppfattes som lite imøtekommende og upersonlig. Flere markedsførings- og salgsteam vil kunne skrive under på at leads har blitt ansiktsløse enheter og det personlige aspektet har blitt gradvis redusert.

Ikke bare er det en forferdelig opplevelse for potensielle kunder, det er også dårlig for virksomheten.

Løsningen er å gå litt tilbake til røttene. Selskapet må bestemme seg for å ha mer fokus på kunden og den gode dialogen. Conversational Marketing er en perfekt måte å innføre nettopp dette. Vår software LeadJabber handler om å ha rask og presis dialog med kunder og bruk av smart automatisering.

Legg igjen en kommentar