Du har helt sikkert gått inn på et kjøpesenter tidlig i oktober og oppdager til din store overraskelse at det blir spilt julemusikk og du ser julepynt flere steder. Er vi der allerede nå, liksom? 🙂
Jul og markedsføring rundt jul er big business. Ikke så overraskende egentlig at mange starter tidlig, for her er det mye penger å tjene. Folk er tross alt “klare” for å begynne å bruke penger, for det er jo den tiden på året.
E-postmarkedsføring er en spesielt god måte å få både nye og eksisterende kunder til å handle hos deg. I jula kan man med stor sikkerhet si at det er enda mer effektivt. Det er estimert fra tidligere år at e-postmarkedsføring alene har stått for så mye som 20% av alle salg som blir gjort under helligdager.
I følge Deloitte´s årlige salgsprognose for detaljhandel for høytiden vil julesalg overstige $ 1,10 billion USD mellom november og januar. Dette betyr at markedsføring og salg i denne perioden kan betyr svært mye for din omsetning. Her er det bare å komme i gang 🙂
Jeg skal i dette blogginnlegget forsøke å komme med gode strategier for e-postmarkedsføring for juleperioden.
Er svaret ja over, bør man med fordel sjekke ut hvordan de kampanjene fungerte. Er svaret nei, kan du hoppe over dette avsnittet om du har dårlig tid, men det er tips her som kan være greit å kunne til neste år.
Formålet med å studere tidligere julekampanjer er for å lære så mye som mulig fra tidligere suksesser og feil, slik at du kan oppnå større resultater denne gangen.
Disse kampanjene kan både vurderes benyttet om igjen eller man kan benytte gode elementer i nye kampanjer.
Juster kampanjen din for å fokusere mer på disse gruppene. Har du andre kundegrupper som du har tro på, skal du selvsagt ikke droppe disse.
Dette er kanskje produkter dere fortsatt fører og bestselgere er aldri feil å tilby igjen og igjen.
Du kan unngå å bruke dem i år eller forsøke å omarbeide dem hvis de virker levedyktige eller er mer relevante nå.
Forsøk å gre ut i disse spørsmålene der det er mulig. Svarene på disse spørsmålene kan gi deg gode ideer og bedre sjanse til å lykkes i årets julekampanjer. Det er selvsagt ingen 100% evidens for at tidligere suksesser skal virke like bra i år som i fjor, men det er noe med at man ikke alltid bør finne opp hjulet på nytt.
E-postmarkedsføring handler om forholdet du har bygget med dine abonnenter. Det er ikke mye hjelp i en e-postliste med 20.000 abonnenter om du ikke fått dannet et meningsfylt forhold til dem.
Du bør ikke vente til det er jul før du har en dialog med dine abonnenter. Å kun være aktiv i juleperioden er en oppskrift på katastrofe fordi sannsynligheten for at dine abonnenter ikke kjenne deg spesielt godt er stor og det er MANGE andre som er aktive i denne perioden.
Dine abonnenter trenger å varme seg opp til at du sender de e-postmarkedsføring. Sannsynligheten for at de handler(i stor grad) ved første e-post du sender er liten. Allikevel bidrar denne e-posten til at de blir kjent med deg/produktene du tilbyr. Sånn sett kan du si at de har deg i bakhodet når de er i salgsmodus. Jo mer de blir kjent med deg/dine produkter før jula, jo større suksess vil du få med dine kampanjer.
For å ha maks utbytte av dine julekampanjer, kan du dele de opp i tre ulike faser.
Innledningsvis snakket jeg om at julestria starter tidlig. At den starter så tidlig er det vel delte meninger om, men sannheten er at det har noe for seg. Man må selv vurdere hvor tidlig man ønsker å begynne, men at man minimum begynner noen uker før jul er å anbefale. Jeg tenker at november er en fin tid å starte fase 1.
GoDaddy anbefaler den første og andre uken i november som den beste tiden til å begynne å sende ut julekampanjene dine. Selv uten anbefalingen til GoDaddy, kan man trygt si at det vil være fornuftig å starte en tilnærming tidlig. Det er mange som kjører ulike kampanjer i og rundt jul, derfor bør man så disse små frøene i forveien.
Førjuls e-postkampanjer er en subtil måte å holde merkevaren din og produktene dine godt forplantet i hodene til dine abonnenter.
Ukene og dagene før julaften er superviktige dager. Her er det mange som er ute å handler. Det er nå du ønsker at de skal handle hos deg. Har du i forkant av jul sendt kampanjer i første fase, har du allerede gitt dine abonnenter forsmaken på hva som kommer. Man kan med stor sannsynlighet si at de allerede har både deg og dine produkter i bakhodet.
Juletider og førjulstid er ofte synonymt med gode tilbud og forslag til gode kjøp. Bygg på dine kampanjer fra fase 1 og kom med gode tilbud. Hva med å lage kampanjer basert på “De perfekte julegavene til dine kone/mann” eller “Julegavene alle barna vil ha under juletre”.
Mulighetene er mange nå, men har man gått i gjennom fase 1, er oddsen god for suksess nå.
Ukene etter jul er gode uker for salg. Din julekampanje strategi er ikke slutt før januar er over. Folk er vant til å kunne gjøre gode avtaler og “scoop” nå. Å være aktiv nå, kan selvsagt også legge gode premisser for året som kommer.
Jeg håper dette innlegget kan gi dere alle inspirasjon til å lage en god julekampanje strategi.