I dette innlegget skal jeg skrive om automatisering med autorespondere, samt ta for meg noen fordeler og noen bekymringer når man benytter seg av automatisering med én eller flere autorespondere. Siden det er helt suverent å kunne automatisere markedsførings-, salgs- og supportoppgaver, skal jeg foreslå løsninger for å unngå potensielle situasjoner som kan være uheldig.
Men først en kort innføring i hva en autoresponder er:
En autoresponder er ulike formidlere som for eksempel e-post og sms. Når man bygger ulike sekvenser, er det naturlig at en del av stegene er autorespondere, mens noen er manuelle. Om man tar eksempelet med autorespondere som e-post og sms kan man se for seg at disse blir sendt på fastlagte tidspunkter for å informere potensielle kunder om dine produkter eller tjenester. Utsending(ene) kan ofte være trigget av at en potensiell kunde ber om mer informasjon på ditt nettsted, derav navnet autoresponder.
Du kan lese mer om hva en autoresponder er her.
Når man har satt opp flere ulike automatiserte workflows som benytter én eller flere typer autorespondere, har man rent teknisk satt i gang markedsføring, salg og support som krever lite eller ikke noe som helst vedlikehold. En slik type automatisering vil naturligvis ikke gjøre dine markedsførere, selgere eller supportansvarlige arbeidsløse, men slike prosesser vil gi dem verdifull tid til ikke-repeterende og kreative oppgaver.
Å benytte automatisering med ulike autorespondere kan fort høres ut som en drømmesituasjon for mange firmaer. Det ligger i ordet automatisering; du skal slippe å manuelt gjøre oppgaver som er tidkrevende og kanskje også praktisk sett umulig. Det er for mange henvendelser til å utføre alt manuelt. Det helt avgjørende at det blir gjort riktig, for det er mulig å støte på uheldige situasjoner.
Det er forutsatt at du vurderer eller har skaffet et automatiseringssystem for å kunne sette opp og administrere workflows med én eller flere autorespondere.
1. Når du har brukt den tiden som er nødvendig for å sette opp forskjellige typer av automatiserte workflows med én eller flere autorespondere, vil du ha en kontinuerlig kommunikasjonskanal med kundene dine som kan skje med lite eller intet vedlikehold fra deg.
2. Et engasjerende og overbevisende automatisert oppsett med én eller flere autorespondere kan generere mer enn bare salg, det kan også gi deg merkevare bevissthet og bruker referanser.
3. Hvis du lykkes med ditt automatiserte oppsett gir det deg mange nye leads, konvertering av nye kunder og re-konvertering av tidligere kunder. Du vil kunne oppleve en svært høy avkastning. Tradisjonelt salgsarbeid er mye mer krevende og koster en hel del mer enn det gjør å sende ut “smarte” e-post eller sms.
4. Å benytte automatisering er en god løsning for små og mellomstore bedrifter med begrensede ressurser. Jeg vil si at det er en flott løsning for de aller fleste bedrifter.
( Kritikk er hentet fra ulike diskusjonsfora og nettsteder )
1. I motsetning til tradisjonell e-postmarkedsføring, kan automatisering med autorespondere ikke enkelt segmenteres til en målrettet del av listen din. Bruk av automatisering med autorespondere er av natur generalisert og vil derfor konvertere til en lavere prosentandel enn mot målrettede lister som i tradisjonelle e-postkampanjer.
Dette problemet blir ofte diskutert om man leser om autorespondere på nettet og den stemmer i mange tilfeller. Ved å benytte software som tar høyde for dette problemet, kan du faktisk segmentere svært nøyaktig og målrettet. At autorespondere skal måtte være generaliserte, er helt unødvendig og vil strengt tatt gi deg dårligere konvertering. I firmaet undertegnede jobber, tar man selvsagt høyde for at de du sender ut e-post eller sms til rett målgruppe. Det handler om å ha kontroll på hva dine kunder og potensielle kunder er interessert i nå, og hva de har vært interessert i tidligere. Hva har blitt handlet tidligere, når ble det handlet sist, hvilke landingssider har vedkommende besøkt, hvor ble kontaktinfo lagt igjen, etc. Nøyaktighet er et viktig stikkord.
Har man kontroll på disse tingene, kan man faktisk målrette bedre enn ved en tradisjonell e-postkampanje.
2. Autorespondere kan sette avsenderens rykte i fare når det sender ut e-post og sms, siden utsendinger via autorespondere har en tendens til å ha høyere opt-out, til ikke bli åpnet og at man mottar spam-klager. Disse handlingene kan gjøre det vanskelig ved utsending av e-post manuelt. Ønsket er at dine e-poster skal havne i innboksen til de du sender dem til.
Problemet over er svært relevant siden man faktisk ikke selv sender ut e-post eller sms manuelt, men det blir sendt ut automatisk. Det er også helt vanlig at man sender ut flere e-post eller sms i en serie av meldinger (dette handler mer om hvilken type workflow du har satt opp). Hele nøkkelen for å ikke få trøbbel her er at systemet du benytter er satt opp til å ha kontroll på opt-out, uåpnede meldinger og spam-klager. Oppdager systemet at vedkommende ikke har åpnet e-posten tre ganger på rad, ville jeg satt opp at de skal enten helt ut av systemet eller i en liste som ikke får melding på en god stund (type vent 3 mnd eller 6 mnd). Dette er særdeles viktig å ha kontroll på.
Har du ikke et system som håndterer dette, ville jeg vurdert å forsøke å finne et som har det. Det siste du ønsker er jo at din e-post blir svartelistet og/eller får et dårlig rykte. Når dette er sagt, så er nok dette mer et problem om man setter opp løsninger selv via software som kun har kontroll på utsendinger eller benytter software som ikke tar dette på alvor!
3. Det kan være noe tidkrevende i starten å sette opp et skikkelig system for autorespondere. Det kreves at det lages innhold for flere e-postmeldinger og sms, samt at det må settes opp handlingsløp. I tillegg bør man overvåke hvordan autorespondere fungerer for å avgjøre om det er problemer med timing i handlingsløp og/eller innholdet ditt før du kan tillate at systemet kjører helt på egenhånd.
Problemet over er helt relevant, siden det faktisk krever noe innsats å sette opp et system og det krever en del testing. Løsningen er å ha et system som gir deg rapporter og gjerne live rapporter for å raskest mulig kunne justere. Har man et system som tar høyde for å gi deg rapporter underveis, vil jeg si at man kan eliminere problemet over. I tillegg kan det være fornuftig å jobbe med et firma som kan mye om automatisering, slik at de kan fungere som en sparringspartner.
Automatisering med autorespondere kan gi deg en hel del flere strenger å spille på i din markedsføring. Bedre oppfølging av eksisterende kunder og potensielle kunder vil gi bedre avkastning. Det er ikke mulig for markedsførere og selgere å følge opp absolutt alle, selv om vi vet at det ville gitt veldig gode resultat. Automatisering vil krever noe innsats i starten og underveis, men belønningen er som regel stor.
Mange snakker om automatisering om dagen og det vil bli mye mer av det fremover. Vil du prate med meg om automatisering? Legg igjen din kontaktinformasjon, så tar vi en prat, eller legg igjen en kommentar 🙂