Hjem/ChatBot/Automatisering av salgsprosesser med chatbots

Automatisering av salgsprosesser med chatbots

De fleste salgsprosesser følger en enkel modell, ofte med følgende steg:

  • Leads
  • Prospektering
  • Kvalifikasjon
  • Behovsanalyse
  • Løsningspresentasjon
  • Forhandlinger
  • Avtale

Stegene kan ha andre navn, men de fleste prosessene inneholder disse stegene som må gjøres før en avtale er i havn.

Leads:

Noen av bedriftene i Norge eller personer i et område i verden er de som du anser for mulige kunder. Disse inkluderer eksisterende kunder som ofte kan kjøpe flere produkter eller tjenester fra deg.

Prospektering:

Prospektering er jobben med å overbevise et lead til å gå inn i en dialog med deg omkring et mulig salg.

Kvalifisering:

Når du er i dialog med den mulige kunden, så bør du sjekke om personen eller firmaet er i stand til å kjøpe fra deg, eller med en viss sannsynlighet kan bli en kunde. Dersom kunden har et problem å løse, har økonomi til å kjøpe så øker sannsynlighetene for at lead-et kan bli en kunde.

Behovsanalyse:

Når du ser at prospektet har mulighet til å kjøpe, og sannsynligvis kan kjøpe fra deg, så trenger du å finne ut mer nøyaktig hva prospektet trenger, slik at du kan tilby en riktig løsning.

Presentasjon:

Presentasjon av løsningen. Når du forstår kundens behov, er det mye lettere å lage en relevant presentasjon av produktet eller tjenesten du kan tilby. Du kan også lettere beregne prisen på det du tilbyr.

Forhandlinger:

Så snart du foreslår en løsning og en pris, så vil spørsmål eller motforestillinger komme opp. Du må ofte akseptere at pris forhandles på elementer i løsningen du foreslo.

Avtale:

Dersom forhandlingene går bra, så lages ofte en avtale som undertegnes av begge parter.

Hvordan kan en chatbot brukes til å automatisere deler av salgsprosessen?

Nærmest er de tidlige stegene i salgsprosessen: Spørsmål omkring produkt eller tjeneste, og kvalifisering av prospektet.

Den potensielle kunden som besøker ditt nettsted kan får mulighet til å snakke med en chatbot på dine produktsider og landingssider. Der kan chatboten svare på spørsmål om produktet samtidig som chatboten kan spørre prospektet om hva slags problem det søkes en løsning på. Basert på svar fra prospektet kan chatboten vurdere om prospektet skal settes videre til et menneske. Dersom en salgsansvarlig ikke er tilgjengelig akkurat nå, så kan chatboten automatisk gjøre en avtale om møte eller for eksempel en online demo. Chatboten vil da spørre om prospektet er interessert i møte eller demo. Dersom prospektet er interessert i det, presenteres en kalender med ledige møtetider. Prospektet velger tid, chatboten ber om e-post fra prospektet, kalenderen oppdateres og riktig selger får beskjed om møtet med f.eks en e-post.

Hovedsaken er at chatboten gjør en kvalifisering, og tildeler prosjektet til riktig person når den er rimelig sikker på at det er en match mellom det behovet prospektet har og de løsningene bedriften kan tilby.

Chatboten kan arbeide døgnet rundt, og kan effektivt svare på spørsmål om produkter, slik at den potensielle kunden kan få svar øyeblikkelig. Chatboten kan også finne riktig person til å ta salgsprosessen videre, og avtale møter.

Dette forutsetter at ditt nettsted har tilstrekkelig antall besøkende, slik at chatboten faktisk får tilstrekkelig antall henvendelser. Dette kan gjøres ved hjelp av for eksempel SEO, Google AdWords eller ved hjelp av gode blogginnlegg.

Compile AS arbeider med automatisering av markedsføring og salg med programvare roboter og chatbots.

Legg igjen en kommentar